Friday, July 31, 2009

Motivasi Kerja


SACRIFICIAL ANODE
Aku ibarat lilin (the defensive system to ensure continues integrity of a pipeline system).
A sacrificial anode, or sacrificial rod, is a metallic anode used in cathodic protection where it is intended to be dissolved to protect other metallic components.
The more active metal corrodes first (hence the term "sacrificial") and generally must oxidize nearly completely before the less active metal will corrode, thus acting as a barrier against corrosion for the protected metal.
More scientifically, a sacrificial anode can be defined as a metal that is more easily oxidized than the protected metal. Electrons are stripped from the anode and conducted to the protected metal, which becomes the cathode. The cathode is protected from corroding, i.e., oxidizing, because reduction rather than oxidation takes place on its surface.
Tuntutan Berbuat Baik & Bersabar Di Atas Perilaku Manusia

(Riwayat Muslim)

Seorang lelaki bertanya:

“Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mempunyai beberapa orang kerabat, yang hubungan aku erat dengan mereka tetapi mereka memutuskannya. Aku berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berperangai buruk kepadaku. Aku bersabar menghadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikapku itu adalah bodoh.”

Kemudian Baginda menjawab:

”Sekiranya benar sepertimana yang engkau katakan itu, maka seolah-olah engkau menyuap mereka dengan abu yang panas, sedangkan engkau sentiasa mendapat pertolongan daripada Allah Taala selama mana engkau berada di dalam kebenaran atas perkara yang demikian itu”.

Huraian:

1. Islam mengajar umatnya supaya banyak bersabar di dalam semua keadaan sama ada ketika senang atau pun susah, kerana ia merupakan pengukur darjat keimanan seseorang. Allah sentiasa memberi pertolongan kepada orang yang sentiasa sabar dan benar dalam bertindak.

2. Islam mengajar umatnya supaya jangan membalas keburukan orang sebaliknya menambahkan lagi kebaikan terhadap mereka. Mudah-mudahan dengan itu, hati mereka menjadi lembut dan baik.
3.Setiap umat Islam wajib menghubungkan silaturrahim dan haram memutuskannya.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira dan ceria, ada datang dengan perasaan 'biasa' dan ada datang dengan perasaan serba tak kena. Ingatlah! sesiapa yang datang hanya dengan perasaan 'biasa' saja, hasilnya adalah 'biasa' saja. Sesiapa datang dengan ceria, hasilnya akan lebih daripada biasa ataupun luar biasa. Bekerjalah dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan, InsyaAllah.

Jadi renugilah…
1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab DATANG KERJA tapi hampeh, hasilnya macam kita tak datang kerja.
2. Ada kala kita rasa kita BUSY gila, rupanya kita 'kelam kabut'.
3. Adakala kita rasa PRIHATIN, tapi rupanya kita 'busy body'.
4. Adakalanya kita rasa kita OPEN MINDED dan OUTSPOKEN tapi rupanya kita 'kurang pengajaran'.
5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada 'kritik ' yang mencipta 'krisis'.
6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih 'mengada'.
7. Adakala kita suka bertanya "KENAPA DIA NIE MACAM TAK ADA KERJA?", adalah lebi baik kita tanya "Apa lagi kerja yang boleh aku buat?"
8. Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam,selagi hati kita berdengki, jatuhkan reputasi sesama rakan sekerja (report kat bos kawan kita tak bagus dari kita) dan tak amanah (mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarnya patut terima hakikat betapa kita lebih teruk dari anggapan kita itu sendiri.

Pejam mata dan renunglah diri, kalau kita perlu melakukkan anjakan paradigma maka lakukanlah SEGERA. Tetapi manusia tetap manusia, sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik. Adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

Maka untuk itu, mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan kita. Kalau kita kurang kerja, cari la kerja dengan membantu teman-teman lain.

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat. Kita dapat di akhirat nanti. Kerja adalah satu ibadah. Tapi kalau kita asyik dengki mendengki bukan pahala yang kita dapat, tapi dosa. Jadi, kejarlah pahala free ini.

“Mengkritik tidak bererti menentang. Menyetujui tidak semestinya menyokong. Menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.”

Renungilah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita?.

2 comments:

  1. tapi jangan lupa ada juga kawan yang akan memakan daripada belakang..sekian


    Cityiklan
    Iklancoffee
    andaforex
    iklan percuma Online Malaysia

    ReplyDelete
  2. asslkum saudara.
    mari la lawat ke blog saya.
    http://fanfendy-agentklink.blogspot.com/

    ReplyDelete